Nuffnang

Pengikut

Jumaat, 8 Mei 2009

Salina Saibi


Setiap kali raya pelakon gerak khas ini pasti datang ke rumah nenek aku di kg. jambai bersama keluarganya. Dari zaman dia belum top (jadi model iklan) sampai ke zaman dia meletup-letup di layar perak dia tetap berkunjung ke rumah opah aku. Kalau tengok kat luar macam agak pendiam je. Aku pun tak pernah bercakap ngan dia hanya tengok dari jauh.

Apa yang aku tau opah dia pernah tinggal di kampung Jambai ni. Oleh kerana kegawatan ekonomi pada ketika itu ramai yang tidak dapat bertahan tinggal di kampung dan terpaksa mencari pekerjaan di luar. Maka ramailah yang meninggalkan kampung pada ketika itu.Termasuklah Opah Salina ni.

Namun disebabkan terdapat hubungan persaudaraan yang kuat maka setiap kali raya keluarga salina ni berkunjung ke kampung jambai untuk mengunjungi saudara-mara apabila setiap kali musim perayaan tiba.

Rumah opah aku ni memang orang suka datang mungkin sikap dan layanan dia yang sama terhadap semua orang dan tak banyak kerenah menyebabkan orang tak segan-segan nak datang. Orang pun suka nak datang. Setiap kali raya berkilo-kilo laksa habis. Dari pagi sampai malam tak putus-putus orang datang. Kadang-kadang aku pun tak kenal sapa yang datang. Begitulah Happeningnya setiap kali raya tiba.

Bila dengar takbir raya sayunya aku. Mengenangkan betapa sibuknya arwah emak aku di pagi raya. Kini semua tu dah tak de lagi hanya tinggal kenangan yang tak mungkin berulang. Teringat aku keenakan rendang ayam buatan tangan emak aku. Kini semuanya hanya dalam bayangan.

2 ulasan:

  1. ye ke? lenkali tegur la....amik gamba pastu paste sini...aku mint gak dia ni....mantop...

    BalasPadam
  2. Salina salbi wanita pujaan Ku selalu

    BalasPadam

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...