Nuffnang

Pengikut

Rabu, 20 Mei 2009

MUSIM PEPERIKSAAN

Bila tiba musim peperiksaan macam-macam gelagat pelajar dapat dilihat. Salah satunya gejala meniru. Sebenarnya gejala ini masalah lama yang tidak pernah selesai. Aku tak tau sama ada kita pendidik sedar atau sengaja buat tak nampak.

Sebenarnya masalah ini boleh dikurangkan ke angka sifar. Langkah permulaan beg pelajar jangan di benarkan di bawa masuk ke dalam kelas. Pelajar-pelajar juga di larang membawa apa-apa kertas. Pencil box juga jangan dibenarkan di bawa masuk. Hanya beberapa batang pen,pensil dan pemadam sahaja di benarkan di bawa masuk. Sebabnya dalam pensil box kadang boleh diletakkan kertas yang akan digunakan untuk meniru.

Laci meja perlu dipusingkan ke depan. Aku perhati kadang-kadang meja tidak di pusing. Buku dan bermacam jenis kertas pun kadang-kadang ada dalam meja. Ini semuanya boleh di gunakan senjata untuk meniru. Nanti aku ceritakan lepas ni.

Seterusnya Cikgu yang mengawasi calon perlu duduk di belakang. Kerana dari belakang dia boleh nampak semua pergerakan pelajar. Jangan benarkan pelajar memusingkan kepala ke belakang. Kalau perlu bertanya angkat tangan. Pelajar yang banyak buat gerakan mencurigakan letakkan di hadapan sekali atau pun dekat cikgu yang mengawas.

Kertas jawapan dan soalan perlu di tulis nama pelajar. Tulisan gunakan pen. Kerana biasa terjadi pelajar akan bertukar-tukar kertas soalan dan jawapan. Kalau awal-awal ditulis nama pada kertas soalan dan jawapan senang kita nak tangkap dan buktikan kertas siapa.

Apa juga jenis kertas tak boleh di bawa masuk kerana kertas ni akan di carik kecil. Atas kertas tu di tulis jawapan objektif. Kertas tu akan digentel di baling ke bawah meja pelajar lain. Pelajar lain akan ambil dan buka semula kerta itu, maka dapat lah dia jawapannya. Pelajar perempuan juga kadang menyorokkan kertas di bawah tudung.

Kalau kertas tidak dibenarkan di bawa masuk. Peluang dan ruang untuk mereka meniru terus tertutup. Apa sahaja kertas yang kita jumpa ambil dan koyakkan serta di buang.

Satu lagi alasan meminjam pengasah, pensil dan pemadam. Sambil ambil pemadam atau pengasah kertas tu pun dah bergerak. Itu sebab perlu adakan peraturan tak boleh pinjam pensil, pemadam atau pengasah. Mesti bawak sendiri.Apa macam cikgu boleh ke.......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...