Nuffnang

Pengikut

Selasa, 9 Jun 2009

Serai! oh Serai!

Aku tak tau berapa ramai lagi orang melayu akan ditipu. Buat direct selling kena tipu, plannya cantik yang menjanjikan bulan bintang. Last-last syarikat tutup. Termasuk aku pun kena (Leading Profiles yang jual propolis).

Skim cepat kaya dan pelaburan Internet. Siapa yang kena?.Orang melayu yang kena. Akhir-akhir ini pelaburan di koperasi. Siapa yang kena?. Sekali lagi orang melayu yang yang kena. Soalnya mengapa? . Jawapannya aku bagi dihujung artikel ni.

Tadi aku tengok berita TV3, bagaimana sebuah koperasi tiba-tiba lesap dan tak dapat dikesan. Sebelum ni dia dah kutip deposit kononnya untuk pelaburan dalam telekomunikasi dan penanaman serai. Sebenarnya entry-entry awal dulu ada aku tulis tentang koperasi ni.

Masa tu ramai orang marahkan aku dan tak percaya yang koperasi adalah koperasi penipu. Sebab apa penipu sebab aku tau dia ambik benih dimana dan kemana dia nak jual serta berapa harga dia nak jual. Sebenarnya dia dah buat taik dengan tempat dia ambil benih. Oleh itu kilang tu tak mau ambik balik hasil serai yang dah matang.

Bila berlaku begitu akhirnya serai yang dah matang tak boleh jual kerana buat masa ini kilang yang proses pati serai tak banyak kat Malaysia. Mungkin hanya satu je di Sungai Buloh. Niat awal koperasi ni pun sebenarnya dia nak jual benih je. Aku rasa berjuta dia berjaya jual. Bila dah kaut duit banyak dia dan pejabtnya pun lesap.

Begitu juga dengan syarikat penanaman serai yang lain. Banyak yang menipu. Sebenarnya sejarah koperasi yang meipu ni memang banyak berlaku. Antara Koperasi yang mula huruf B__ yang join dengan AK United melabur dalam Projek Seaweed akhirnya kantoi. Begitu juga sebuah koperasi yang menwarkan produk emas akhirnya kantoi juga.

Senang je nak tau satu-satu koperasi tu Con atau tak Con. Kalau perjajnjian keuntungan lebih daripada Bank Rakyat maknanya Con lah tu. Penanda aras aku Bank Rakyat sebab ini koperasi yang paling berjaya. Kemudian tengok perjanjian dia macam semuanya senang dan perjanjian menjanjikan keuntungan bulan bintang. Maknanya Con la tu.

Kalau kome betul-betul berminat dengan tanaman serai, member aku dapat contract Farming direct dengan kilang. Dia pun dah ada ladang sendiri di Perlis 50 ekar. Kemungkinan dapat lagi tanah 100 ekar di pondok Tanjong. Ada juga projek tanaman kelompok yang masuk bawah program dia. Seekar dua ekar pun boleh. Untung memang lumayan.

Dia memang direct ngan kilang.Pemilik kilang ni orang melayu yang dah mengusahakan tanaman serai selama 20 tahun. Sebenarnya hampir keseluruhan syarikat serai yang ada di Malaysia ambik benih dengan dia termasuklah koperasi yang aku cakapkan tadi.

Kilangnya memproses minyak pati dan dia ada contract dengan syarikat luar negara. Buat masa ni permintaan serai diseluruh dunia sangat dan sangat tinggi. Sebab apa kerana kajian seorang Profesor Israel mendapati minyak pati serai mampu melawan kanser sampai ke umbinya.

Berita baiknya negara kita amat sesuai di tanam dengan tanaman serai. Kalau berminat e-mail aku nasriabidin@yahoo.com. Aku cuma tolong je. Nak tanam serai modal tak de. Aku nak bagi jawapan soalan di atas mengapa orang melayu selalu kena tipu.

Kalau berniaga dia 1. Nak cepat kaya 2. modal kecik 3. usaha sikit (kadang-kadang tak nak usaha duduk je dapat duit) 4. untung nak banyak. 5. Tak mengkaji dan buat research. Apa yang orang cakap terus percaya terutama kalau yang datang tu bawak Mercedes atau BMW. Bagi aku kalau yang datang tu bawak bawak BMW dan Mercedes yang tu lagi kena waspada dan berhati-hati.

Anda jangan terus sing up atau terus bersetuju balik fikirkan dan buat research. Kalau terus percaya itu yang banyak terkena. Fikir-fikirkanlah.......



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...