Nuffnang

Pengikut

Sabtu, 13 Jun 2009

Badak Sumatera dan kawah panas




Kalau kenduri di Kuala Kangasar ni ada satu perkara yang aku suka. Mesti ada lauk kurma. Minggu ni saja ada dua kenduri di Kuala Kangsar yang aku hadiri. Kedua-duanya lauk kurma kambing. Nalerke. Emmmmmmmm

Satu lagi aku cukup suka memerhatikan gelagat tukang masak. Macam-macam gaya dan macam-macam fesyen. Kalau di bandar besar atau yang menggunakan khidmat Catering kita tak kan dapat tengok suasana ni. Tau-tau je ayam atau daging dah sedia termasak tunggu untuk dicedok.

Tu yang ada kes anak buah kawan aku yang menangis dan rasa kasihan serta meraung merayu supaya lembu itu jangan disembelih. Sebab duduk di kondo tak pernah tengok lembu secara live .Yang sepupu aku sorang ni langsung tak boleh makan daging lembu, bila makan muntah sebab terbayangkan macam mana lembu tu disembelih.

Di Kuala Kangsar alhamdulillah kedua-dua tempat yang aku pergi masih mengekalkan cara tradisional. Biasanya seekor atau dua ekor lembu akan ditumbangkan. Daging yang dimasak masih segar.Masak le apa pun akan terasa kemanisan daging tu.

Nasi yang dah siap masak dibubuh dalam guni untuk menjamin nasi itu terus panas. Kalau nasi tak cukup tukang masak akan masak lagi. Pendek kata masalah tak cukup nasi takkan timbul.

Lauk-lauk sentiasa panas sebab kawah sentiasa dihangatkan dan ada lauk yang sengaja dimasak lewat supaya orang yang datang kemudian dapat makan lauk panas-panas. Inilah keunikannya masak secara gotong-royong. Mampukan cara tardisional ini dipertahankan untuk 10 ke 20 tahun lagi.

Atau cara moden akan terus menenggelamkan cara tradisional. Dapatkah anak-anak pewaris bangsa generasi akan datang melihat cara tradisional ini pada masa akan datang. Atau Cara tradisional akan terus pupus seperti hampir pupusnya Badak Sumatera.

Anak Badak di Zoo dimandikan, anak sendiri langsung tak mandi, kalau mandi pun jenuh bersuruh. Karam Nizam Singh Walia melaporkan untuk Blog Anjang. Apa dah merepek ni!!!!!!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...