Nuffnang

Pengikut

Isnin, 22 Jun 2009

Halal, Organik dan Hijau


"Kalau kita nak makan banyak kita kena makan sikit, Kalau makan banyak nanti kita akan makan sikit". Aku dah lupa di mana kenyataan ini aku baca. Yang pastinya kata-kata tersebut mengandungi banyak falsafah dan pengertian yang mendalam tentang kesihatan.

Maksudnya kalau hari ini kita makan banyak dan main bedal sahaja apa yang kita makan nescaya kita akan dihidapi pelbagai penyakit dan akhirnya mati cepat . Bila umur pendek kita akan makan sikit. Kalau kita kawal pemakanan kita dan memilih pemakanan yang sihat nescaya pula kita akan sentiasa sihat dan panjang umur. Maka kita akan boleh makan banyak sebab umur kita panjang.

Itulah maksud kenyataan di atas. Kalau tak silap aku kenyataan ini ditulis oleh pakar kesihatan terkemuka. Amat jelas menunjukkan kepada kita makananlah punca penyakit kepada kita. Aku tertarik dengan kata-kata Hj. Ismail pangasas HPA. Katanya "Jadikanlah makanan sebagai ubat dan ubat sebagai makanan".

Maksudnya kalau kita memilih makanan yang baik dan sihat atau lebih tepat halal dan organik makanan tersebut akan menjadi penawar terhadap penyakit-penyakit yang kita hidapi. Masalahnya hari ini terlampau banyak makanan yang telah diproses di pasaran.

Bila menyebut tentang makanan yang telah diproses seperti Burger, sosej ,kordial dan seumpamanya, sudah tentulah ia mempunyai kandungan kimia yang tinggi bagi mengekalkan ia bertahan lama dan tidak rosak.

Lantaran itu maka hari ini lahirlah penyakit moden yang sukar diubati dengan penawar biasa dan kadangkala memakan jumlah angka korban yang besar serta sukar dikawal. Oleh itu kembalilah kepada makanan yang halal dan organik serta hijau. Nescaya kita akan menjadi lebih sihat dan mudah-mudahan dipanjangkan umur.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...