Nuffnang

Pengikut

Sabtu, 20 Jun 2009

PADAIYAPPA 2

Seperti biasa apabila ada masa terluang aku akan bersembang ngan anak murid. Itupun setelah mereka menyiapkan kerja yang aku bagi. Satu hari tu menyembang ngan sorang pelajar india. Aku memang hairan tengok bapak dia ni banyak sangat lori. Macam mana dia dapat duit beli lori.

Asalnya hanya bekerja ngan orang sebagai pemandu lori. Lepas tu dia beli lori sendiri. Semakin lama semakin banyak lorinya dan mula menggajikan orang membawa lori. Jenuh aku menyungkil rahsianya. Lama-lama baru dia bagi tau.

Adik-beradik bapanya ramai yang bekerja kerajaan dan ada juga yang berniaga. Mereka ni sanggup kumpulkan duit adik-beradik dan berikan kepada bapa dia sebagia modal. Yang best nya tu adik-beradik bapanya sanggup meminjam bagi memolehkan bapak dia memaulakan perniagaan lori.

Aku tanya lagi adakah perkara ini berlaku dalam lain-lain keluarga India. Dia jawab ramai yang buat macam tu sekarang ni. Hubungan antara adik-beradik kuat. Kalau mana-mana ahli keluarga yang ada peluang perniagaan yang bagus dia akan maklumkan kepada semua ahli keluarga.

Mereka akan bersama-sama cari jalan macam mana nak mengatasi masalah modal. Orang kita apa macam? Sesama adik-beradik pun bergaduh. Bagi pinjam duit lebuh. Akhirnya nanti bumi yang dipijak milik orang...........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...