Nuffnang

Pengikut

Isnin, 22 Jun 2009

THE KEY TO A HEALTHY LIFE 3

Makan hanya satu makanan yang padat untuk satu hidangan. Makanan yang padat ialah makanan yang tidak kaya dengan air contohnya daging. Sekali lagi diingatkan jangan makan unsur protein dan karbohidrat dalam satu hidangan seperti nasi dan daging. Sekiranya kita nak makan juga jarakkan masa makan daging semasa makan tengah hari dan makan nasi semasa makan malam.

Ini kerana daging lebih panjang masanya untuk dihadamkan berbanding nasi serta mempunyai jenis jus penghadaman yang berbeza. Itu sebab kita tengok orang Arab kalau dia makan daging dia tak campur benda lain. Hanya daging sahaja.

Namun sayur-sayuran boleh di makan sama ada dengan unsur protein dan karborhidrat. Pernahkah anda bangkit daripada tidur tetapi anda masih merasa letih dan lesu walaupun sudah tidur hampir 6,7 atau 8 jam.? Soalnya mengapa?

Ini disebabkan oleh kombinasi makanan yang salah yang kita makan. Kombinasi makanan yang salah akan mengambil masa yang lama untuk dihadamkan serta sistem badan menggunakan tenaga yang banyak untuk menghadamkan sehingga menyebabkan kita masih merasa letih selepas bangun tidur. Terutamnya apabila kita banyak makan daging.

Sekiranya kita makan kombinasi yang betul ia akan mengambil masa yang singkat untuk dihadamkan. Selain itu kita juga dilarang minum semasa dan selepas selesai makan. Kerana ini akan mencairkan jus penghadaman dan melambatkan proses penghadaman.

Seelok-eloknya setengah jam atau sejam selepas makan baru lah kita minum. Ingat pesan orang tua-tua nak kuat badan jangan minum semasa makan. Rupa-rupanya petua orang tua dan sains sebenarnya seiringan. Hanya kita yang tidak nampak kebaikan daripadanya. Watammat.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...