Nuffnang

Pengikut

Sabtu, 6 Jun 2009

Mat Desa Sup Power Wo





Kalau sebut Mat Desa majoriti orang Tapah tahu. Apa yang istimewa tentang Mat Desa ni?. Memamg banyak kelebihannya. Mat Desa pemilik kedai makanan yang istimewa. Istimewanya terletak pada masakannya yang sedap. Kedainya juga dikenali dengan nama De`Sya

Antara makanannya yang paling sedap ialah sup. Memang kow. Setiap kali makan kat kedai Mat Desa Sup mesti menjadi pilihan aku. Pada mulanya Mat Desa mengusahakan kedai makan ala tomyam dengan menu istimewanya nasi ayam.

Memang kedainya sentiasa penuh. Kadang-kadang kesian juga tengok kedai sebelah. Bila pelanggan datang mesti masuk kedai Mat Desa. Sekarang kedai ala tomyam diserahkan pada anaknya.

Mat Desa menumpukan kepada nasi campur untuk makanan tengah hari. Apa yang aku perhati kedainya sentiasa penuh. Sekali lagi keistimewaannya terletak kepada rasa masakan yang sedap. Bagi aku semua menunya sedap. Ambilah apa pun semuanya sedap.

Gerai De’Sya @ Mat Desa Nasi Campur yang terletak selepas sekolah menengah kalau datang dari susur keluar lebuhraya. Lebihkurang 1 km dari rumah tol. Gerai ini terletak di sebelah kiri berseberang jalan dengan Gerai Intan Tom Yam. Penunjuk jalan yang lain ialah Papan Tanda JBA.

Gerai Mat Desa ini menyediakan lebih 50 hidangan lauk-pauk, gulai, kari dan rendang termasuk udang, sotong, kerang, ketam dan lala. Hidangan lain ialah Ikan Bakar dan Air Asam seperti Pari, Kembung, Cencaru dan Keli. Terdapat juga ulam-ulaman dengan pelbagai sambal dan set Pecal.Gambar nombor satu tu merupakan taukeh kedai ni Encik Mat Desa. Semasa aku mengajar di Tapah sempat juga aku mengajar anak Mat Desa.

1 ulasan:

  1. waa yummy3...huhu..terus lapar lak..
    bila2 kena cuba sup kat sana 2,kt tmpt sy ada jg sup kambing power,area caltex bukit pasir batu pahat johor..sup kambing berempah zul..mesti cuba,mmg terangkat..huhu..

    BalasPadam

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...