Nuffnang

Pengikut

Rabu, 29 Julai 2009

Asang kepala besor


Kalau aku sebut kedai cina kepala besor di belakang stesen bas mengundur mesti ramai yang tau. Kerana kedai menjual jajannya cukup happening masa zaman aku kanak-kanak, zaman sekolah rendah sampai le zaman sekolah menengah.

Kalau aku sebut Asang sudah tentu otai-otai sungkai kenal. Hari ni entah macam mana aku terserempak ngan Asang sedang berjoging kat Taman Permai. Aku pun cepat-cepat berhentikan kereta terus bukak pintu dan meluru mendapatkan Asang.

Seronok betui aku dapat jumpa Asang. Dapat juga aku mengimbau kenangan lama. Yang best tu dia masih ingat kat aku. Aku tanya dia mengapa telaga dan surau kat belakang kedai dia dah tak de. Katanya ini semua disebabkan pertelingkahan orang atasan yang masing-masing nak tunjuk power.

Kalau dulu sebelum naik bas untuk ke destinasi tertentu kawasan sekitar sungkai, aku tak lepaskan peluang membeli-belah kat kedai Asang. Macam-macam jenis permainan dan jajan yang ada. Mulut Asang cukup becok terutama kalau ramai budak-budak yang nak beli jajannya. Hari ini kedai tu masih ada tapi tak semeriah dulu. Turut lesu di mamah masa.

Bila aku tanya emak dia ada lagi ke?. Asang kata dah hampir 10 tahun dia mati. Kesian juga aku dengo. Kalau dulu dekat emak dia la dia bergantung harap. Aku boleh tengok masa tu betapa sayangnya emaknya kepada Asang. Namun kini segala-galanya telah hilang. Hari ini Asang juga membeli besi-besi buruk.

Asang yang aku kenal sejak zaman kanak-kanak dah berumur 51 tahun. Namun untuk mengekalkan kesihatannya Asang berjoging setiap hari. Aku salute kat Asang. Aku rasa nanti aku nak ngeTea ngan Asang dan aku nak korek banyak cerita lama ngan Asang. Selain bas Mogah, Balai Polis lama dan pekan Sungkai, Asang juga boleh diangkat sebagai Ikon Sungkai.

1 ulasan:

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...