Nuffnang

Pengikut

Sabtu, 11 Julai 2009

Sindrom Metabolik


Baru-baru ni member baik aku menjalani by-pass jantung. Usianya belum mencapai 40 tahun. Ini memberi ingatan yang kuat pada aku untuk menjaga kesihatan. Bila berlaku masalah seumpama ini aku teringat tentang satu buku yang aku pernah baca berkaitan Sindrom Metabolik.

Sindrom Metabolik juga disebut Sindrom X atau sindrom penentangan insulin. Sindrom ini merupakan keadaan prapenyakit yang memberi amaran kepada kita bahawa kita sedang berdepan risiko di serang jenis pelbagai penyakit. Maksudnya kita belum menghidap penyakit tertentu. Tetapi kemungkinan untuk menghidapi penyakit yang lebih serius dah ada.

Sekiranya kita mempunyai tanda-tanda sindrom ini kita mempunyai risiko 4-20 kali lebih peluang untuk diserang penyakit jantung dan lima kali lebih risiko untuk menghidap diabetes tahap 2.

Antara petanda Sindrom Metabolik ialah ukuran pinggang yang besar (ni yang aku risau ni), Tekanan darah yang tinggi, Trigliserida tinggi, kolestrol baik rendah (HDL) dan paras gula tinggi selepas berpuasa.

Antara tanda yang lebih jelas ialah di bahagian tengkuk dan bawah ketiak kita berwarna hitam. Serta tompok-tompok hitam yang terdapat di kaki juga memberi petanda bahawa badan kita mula tak dapat memproses gula yang kita makan.

Antara langkah yang boleh diambil ialah menurunkan berat badan serta mengawal pemakanan yang kita ambil. Kurangkan karbohidrat, lemak dan gula serta lebihkan buah-buahan dan sayuran dalam diet seharian. Apabila aku menulis tentang Sindrom Metabolik ni secara tak langsung mengingatkan diri aku juga dan kawan-kawan serta pembaca blog semua.

Semoga sahabat baik aku Zamzuri Zakaria kembali sembuh seperti sedia kala. Aku tak sabor nak jumpa kawan aku ni sebab aku suka dengor celotehnya yang mengeletek hati. Bagi aku Zam adalah penghidup atau pencetus suasana ceria apabila kami kawan-kawan lama mengadakan perjumpaan. Tak de Zam macam tak de ummphh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...