Nuffnang

Pengikut

Khamis, 23 Julai 2009

Kambing Jamnapari

Kambing Jamnapari

Kambing !kambing ! kambing. Dalam hidup anak murid aku yang sorang ni yang dia tau hanya kambing. Aku dah ngajo dia hampir 2 tahun. Dari dulu hingga sekarang topik yang suka diceritakan ngan aku tak lain tak bukan kambing.

Bapanya membela kambing. Oleh itu hampir setiap hari dia ke kandang kambing. Kadang-kadang kambingnya beranak dia cerita kat aku. Kambingnya meragam pun dia cerita kat aku. Dan Antara jenis kambing yang disukainya ialah Kambing Jamnapari. Katanya kambing tu mahal harganya. Aku pun tak tau betul ke kambing tu mahal harganya.

Aku pun suka jugak layan cerita kambing dia ni sebab banyak juga info baru pasal kambing yang aku pelajari . Namun bila aku suruh dia menulis karangan cukup la susah. Satu hari aku dapat idea. Aku suruh dia tulis karangan tentang kambing. Agak positif . Banyak betul idea yang ditulisnya tentang kambing.

Cuma yang jadi masalah sekarang. Apa juga tajuk karangan yang aku bagi mesti ada cerita kambing di dalamnya. Antara tajuk karangan yang aku bagi ialah Faedah Menabung . Mula-mula ok dia tulis, last-last ada juga cerita tentang kambing. Katanya dia suka menabung sebab nak beli kambing. Bila kambing membiak dia akan menjual kambing dan dia akan dapat duit. Akhirnya dia boleh beli kereta, rumah dan jadi kaya.

Aku bagi karangan tentang hari raya. Ada jugak cerita kambing. Pada pagi hari raya bapa saya sembelih kambing untuk buat lauk. Sungguh sedap rasanya. Begitulah tulisannya. Kadang-kadang rasa nak gelak jugak.

Satu lagi aku suruh dia tulis tentang permainan bolesepak. Cuba kome baca ngan teliti karangannya. Setiap hari saya main bolasepak. Saya main dengan kawan-kawan. Saya menyepak bola. Tapi tak gol. Bola itu terkena kambing yang sedang makan rumput di tepi jalan.

Akhirnya walau tajuk apa pun yang aku bagi yang pasti baginya mesti ada watak kambing di dalam ceritanya. Aku teringat member aku yang di gelar hishamuddin shottorn (spesis kambing). Mbek....... Mbek........Mbek.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...