Nuffnang

Pengikut

Jumaat, 24 Julai 2009

Telor Kambing


Hari ni anak murid aku yang sorang ni begitu rancak menceritakan lagi kisahnya dengan kambing kesayangannya. Saja aku suruh dia cerita tentang kambing. Aku rasa hampir 15 minit tak renti dia bercerita tentang kambing. Begitulah kecintaannya terhadap kambing.

Dunia kambing merupakan sesuatu yang menyeronokkannya untuk diceritakan. Begitu terujanya anak murid aku menceritakan tentang kambingnya yang nak beranak. Dia begitiu excited nak tau macam mana ropanya anak kambing dalam kandungan ibunya. "Saya dengor kat perut cikgu, tak da bunyi apa-apa"katanya.

"Saya pegang-pegang perut emaknya dan terasa kepala anaknya" Tambahnya lagi. Aku tanya "Ada berapa ekor?". "Ada 2 ekor cikgu". "Saya rasa sikit lagi beranak la dia" . Aku rasa satu hari mungkin juga pulak yang akan membidankan kambing tersebut.

Kemudian ceritanya beralih pula tentang pengalamannya menunggang kambing Jamnapari. "Seronok Cikgu". "Abang saya pun nak naik kambing tu, tapi kambing tu tak mau jalan" "Saya tolak kambing tu, tetap tak mau jalan" "Saya geram cikgu saya pun jentik telor dia cikgu" "Apalagi mencicit dia lari"

"Abang saya melambung-lambung, kemudian jatuh dalam lopak". "Apalagi kami pun gelak, sebab badan dan mukanya penuh lumpur coklat nampak mata je". Aku bukan bayangkan abangnya yang jatuh tu. Aku cuma bayangkan betapa sakitnya kambing tu apabila telornya dijentik.

Bayangkan kalau telor kita kena jentik. Mau meraung. Begitulah anak murid aku dan dunia kambingnya. Tiada apa yang dapat memisahkan kasih-sayangnya ngan kambing.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...