Nuffnang

Pengikut

Khamis, 23 April 2009

Giant`s Causeway


Giant`s Causeway terletak di wilayah utara Ireland dan dalam Daerah County Antrim. Tambak gergasi ini terbentuk kira-kira 60 juta tahun dahulu. Ia terbentuk daripada letusan gunung berapi yang besar yang memuntahkan batuan cair atau magma yang tak dapat dibayangkan banyaknya.
Apabila magma tersebut menyejuk ia membentuk tiang-tiang berbentuk hexagon yang bercantum antara satu dengan yang lain dan membentuk satu tambak gergasi yang besar dan indah. Tiang-tiang Hexagon ini ada yang setinggi 12 meter dan ada yang sedalam 28 meter ke dalam laut

Giant`s Causeway ini telah diishytiharkan Tapak warisan dunia oleh UNESCO pada tahun 1986 dan sebagai National Nature Reserve olah jabatan alam sekitar Ireland serta di antara empat benda keajaiban semulajadi oleh Britain.

Terdapat tempat-tempat lain yang menarik di sekitarnya yang juga boleh dilawati. Antaranya Whitepark Bay, Dunseverick, Bushmill town,Ballintoy (bandar pelabuhan), kenbane castle, Dunluce Castle, white rock dan banyak lagi tempat menarik yang lain. Menurut sejarah lama orang viking juga pernah sampai ke sini. Bila la aku nak sampai tempat cantik macam ni. Sifu Lokman OKOB jom buat trip ke sini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...