Nuffnang

Pengikut

Rabu, 29 April 2009

Datuk


Tadi aku ambik kesempatan menyelami perasaan anak murid yang kelas hujung terutamanya murid asli. Oleh kerana hari ini idea pun dah habih aku ajor mereka nynyi lagu perak darul ridzuan. Kome mesti masih ingat lagu ni. Perak Darul Ridzuan, Negeri indah permai, penduduknya hidup aman damai, dinaungi keadilan sultan..... begitu bait lirik lagunya.

Habih nyanyi masa banyak lagi. Aku pun buka topik perbincangan tentang Datuk. Aku pun tanya "Siapa yang ada Datuk " semua angkat tangan temasuk tiga murid asli ni. Yang melayu ok betul la datuk dia ada lagi.

Pelajar asli 1 jawab "datuk saya dah mati cikgu." tapi tadi angkat tangan kata datuk ada lagi. Aku pun tanya "Dia mati sebab apa". "Datuk saya bawak motor lepas tu dia jatuh sungai cigu. Motor tak jumpa datuk pun tak jumpa" aku dah nak gelak dah. muka dia serius je. Aku tanya pelajar asli kedua. "Datuk kamu ada lagi?". Jawab dia "ada cigu tapi dah mati'. haik mati juga dalam hati aku. Aku tanya lagi "Sebab apa dia mati?" "Demam cigu" oklah tu.

Yang ketiga belum sempat tanya dia dah jawab "Datuk saya mati bunuh diri cigu, dia minum ubat sumpit, lepas tu mati". Yang best tu dengan selamba dia cerita tanpa ada rasa malu datuk dia bunuh diri. Mungkin bagi dia benda tu biasa. Tu cerita ikhlas pelajar aku hari ni.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...