Nuffnang

Pengikut

Sabtu, 11 April 2009

Belacan


"Cikgu ni macam beruk la". Tiba-tiba je pelajar ni bersuara.Aku pun tergamam. Mula -mula rasa nak marah juga. Rupa-rupanya pelajar ni bertanyakan gambar yang dalam buku tu. Buku tu pulak diletakknya di bawah meja. Ini antara gelagat pelajar-pelajar yang lemah. Kadang-kadang apa yang mereka cakap tu terus je sedangkan dia ada maksud lain. Kalau salah faham boleh naik angin.

Macam biasa aku ada seorang pelajar memang bermasalah. Membaca boleh menulis boleh. Namun dia masih tergolong dalam kategori pelajar yang lemah. Daripada pemerhatian aku dia ni ada kecelaruan jiwa yang kuat. Kadang-kadang aku cakap ngan dia. Dia boleh tengok ke tempat lain.

Dalam beg dia masih ada kereta mainan yang kecik-kecik. Kalau dia rasa nak main. Dia akan keluarkan kereta tu dan mula lah dia main kereta-kereta kecil tu atas meja sambil tu macam-macam bunyi keluar.

Daripada apa yang aku tau keluarganya ada masalah. Ayahnya pun kadang-kadang tak stabil maklumlah ada dua cawangan yang rasmi. Daripada gossip-gossip setempat yang tak rasmi pun ada juga. Kadang-kadang aku kesian tengok dia ni. Selalu juga pelajar-pelajar lain ambik kesempatan.

Dia ni ada nama glamournya BELACAN. Mula-mula aku heran jugak ngapa nama belacan. Kata kawan rapatnya cuba cikgu duduk kat dia. Memang betul ada satu bau yang kurang menyenangkan. Memang bau belacan. Cuma aku nasihatkan budak lain jangan la kutuk dia ngan nama tu. Kesian dia.

Ada sekali tu dia menangis teresak-resak macam budak kecik kat hujung tangga sekolah. Jenuh aku tanya dia tak jawab. Aku cakap dah habih nangis jumpa aku. Sepuluh minit kemudian dia datang jumpa aku. Aku tanya sebab apa. Dia kata ada pelajar pukul dia.

Ada sekali tu pulak dia kena tangkap ngan guru disiplin pasal bawak rokok. Yang aku tak tahan jawapannya bila guru disiplin tanya ngapa bawak rokok. Dia jawab sebab nampak handsome cikgu. Aku rasa jawapan tu jawaran yang jujur.

Dan dia bawak rokok pun bukan sebab macam budak lain. Aku rasa dia memang nak kena tangkap ngan guru disiplin. Sebab kalau budak lain dia akan sorok-sorok rokok tu. Yang dia ni siap tayang kat orang lain. Dan rasa seronok bila ada pelajar lain report dia bawak rokok.

Sebab mungkin bagi dia kalau kena tangkap tu nampak hebat macam pelajar lain. Tu yang dia boleh jawab Nampak Handsome Cikgu. Belacan....Belacan.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...