Nuffnang

Pengikut

Isnin, 20 April 2009

1. SRJK (C) 2.SRJK (T) 3. SRK



Aku nak story sikit satu isu untuk renungan kawan-kawan, kisah ni berlaku di bumi tercinta, dibumi yang aman penuh kasih sayang dan bumi harapan bagi kebanyakan warga asing. Mana lagi kalau tidak Malaysia bumi bertuah.

Bila dengor lagu warisan anak kecil main api sayu pulak aku rasa. sebab bait-bait liriknya macam sudah nak dekat terjadi. Air mata darah bercampur keringat. Bumi dipijak milik orang........ .Nenek moyang kaya-raya.Tergadai seluruh harta benda. Akibat sengketa antara kita. Antara baitnya lagi. Indahnya bumi kita. Warisan berkurun lamanya. Hasil mengalir ke tangan yang lain. Kita kan merintih sendiri....

Jangan salah anggap. aku cuma menghayati apa maksud tersurat dan tersirat dalam lagu ni. Bukan bersifat perkauman jauh sekali bersifat kepartian. Cuma untuk renungan kita bersama dan ada relate dengan isu yang aku nak utarakan.

Orang rumah aku baru balik kursus antara isu yang diperkatakan ialah kedudukan sekolah SRK daripada segi pencapaian peperiksaan awam. Kalau dulu 1. SRJK (C) 2.SRK 3. SRJK (T) Kini keputusannya sudah terbalik 1. SRJK (C) 2. SRJK (T) 3, SRK. Mengapa jadi begini? ha......

Aku memikir mengapa ini terjadi. 1. bagi aku kembali kepada apa yang selalu aku tulis sikap guru sendiri yang tak mahu berubah (Baca artikel aku yang sebelum-sebelum ini tentang guru). 2. Bagi parti politik dan NGO india mereka amat mengambil berat tentang pendidikan. Mereka cukup ngan tuisyen, kem motivasi dan pelbagai program pendidikan yang betul-betul bukan melepas batuk di tangga. Kita buat juga tapi hanya sekadar buat ,janji buat pencapaian nombor dua.

Kadang-kadang yang buat program tu kerna ada tujuan politik. Akhirnya program kita cincai dan hasilya juga cincai. Pernah dengar Institiut Sri Murugan. Rasanya dari zaman aku sekolah mereka dah buat macam-macam program untuk orang india. Hasilnya sekarang ramai profesional india dilahirkan. Parti politik dan NGO orang kita hangat-hangat tahiu ayam kadang ada buat kadang tak de. Tak konsisten. Parti politik dan NGO cina lagi advance.

Malahan mereka tak harap bantuan kerajaan semua program mereka buat sendiri. cari cikgun yang terbaik dalam bidangnya sanggup bayar mahal sikit. Kita semua nak murah, cincai ,janji buat. hasilnya cincai juga.

Kalau begini lah caranya apa yang tersurat dan tersirat dalam bait lagu warisan akan lebih cepat terjadinya. Selalu aku cakap kat pelajar melayu kalau begini caranya lima tahun lagi kita bukan duduk di no 3 tetapi duduk di nombor 4. Siapa nombor 3 ? Orang asli. Sebab orang asli pun amat kuat NGO nya macam-macam program mereka buat. Ramai orang asli yang dah pandai hari ni. Orang melayu masih lena,khayal dan alpa.

Aku cukup takut ngan hari-hari mendatang kerana takut bila kita bagun pada suatu pagi di suatu hari takut BUMI DIPIJAK MILIK ORANG.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...