Nuffnang

Pengikut

Rabu, 1 April 2009

Forest Gump


Aku masih lagi nak cerita tentang THE CURVE. Tentang sebuah restoran BUBBA GUMP SHRIMP CO. Kalau kome pernah tengok cerita Forest Gump lakonan Tom Hank ada watak seorang negro bernama BUBBA yang pergi berperang ke vietnam. Mereka berdua selalu bercerita tentang kisah peribadi masing-masing. BUBBA selalu cerita tentang kerjanya yang mencari udang di kampungnya. Tom Hank menjadi pendengar yang setia. Tak pernah jemu-jemu nengor ceritanya walaupun diulang banyak kali cerita yang sama.

Mereka berdua bercadang untuk membeli kapal untuk mencari udang dan menubuhkan syarikat yang berkaitan ngan udang. Pendek katanya udang, udang, udang. Siang malam pagi petang cerita tentang udang. Malangnya BUBBA mati dalam medan pertempuran di vietnam. Gump sangat kecewa. Namun balik dari vietnam dia pergi ke kampung BUBBA untuk mengusahakan perusahaan udang.

Mula-mula dia kecewa kerana usahanya memukat udang tak berjaya. Namun berkat kesabaran akhirnya tangkapan udang semakin banyak, semakin banyak dan semakin banyak. Sehingga syarikat udang tersebut menjadi syarikat Multibillionare.

Apa kaitannya dengan THE CURVE. Bila aku tengok restoran BUBBA GUMP SHRIMP CO. aku teringat cerita Forest GUMP. Adakah restoran ini hasil cetusan idea filem ini ataupun Restoran ini rangkaian restoran Franchise Tom Hank seperti Kenny Rodgers. Masih menjadi persoalan. Siapa boleh merungkaikannya email aku. trashlobit@gmail.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...