Nuffnang

Pengikut

Jumaat, 1 Jun 2012

Cuba Teka.....

Baru sebentar tadi aku mengambil anak yang baru balik dari asrama...disebabkan tiketnya 7.15 malam maka aku jangkakan paling  lambat pun 8.15 malam tentu le sampe....Tetapi bas agak lewat....tungu punya tunggu aku rasa baik aku isi minyak dulu....Setelah aku isi minyak aku kembali ke perhentian bas Ekspress tersebut...malangnya tak sampe jugek anak aku lagi....

Sambil nunggu tu fikiran aku mengimbau kenangan semasa aku berulang ke asrama di Ipoh dulu...Aku juga naik bas yang sama (kini syarikat lain dah ambik syarikat tersebut) tetapi  ditempat yang tidak jauh daripada tempat anak aku akan turun...Teringat bagaimana menggendung beg besar setiap kali nak balik ke asrama dan setiap kali balik dari asrama...

Kalau tak de tiket bas Ekspress terpaksa le naik bas henti-henti atau dalam bahasa aku bas tinjat....Jenuh entah berapa kali salin bas baru le sampe ke Ipoh....Teringat satu peristiwa semasa aku naik bas dari Kampar ke Ipoh...Setelah sampe ke kampar aku naik bas yang nak pergi ke ipoh...disebabkan bas tu belum berjalan dan aku pulak terasa nak kencing...aku pun turun dari bas...Beg aku tinggalkan di atas bas...

Keluar dari toilet tengok-tengok bas dah tak de.....Punya ngelabahnya rasa....Beg aku ada atas bas tersebut...Tak sangka le pulak cepat bebenor bas tu berjalan...Namun aku bernasib baik sebab ada satu lagi bas yang sedang nak bertolak ke Ipoh...Aku jumpa drebar bas tu aku ceritakan masalahnya....punya le laju dia  pecut bas tersebut......Namun gagal jugek untuk mengejar bas tersebut...

Nak telefon zaman tu mana ada handphone....Satu perkara yang menyelamatkan aku sebab aku ingat no..bas tersebut....Setibanya di Ipoh aku cari bas tersebut...Akhirnya jumpa dan beg aku masih berada ditempat yang aku letak tadi...fuuuuuuhh lega......

Berbalik ceriter tadi.......Sedang ralit berangan bas yang  anak aku naik pun tiba....Anak no 3 dan no 2 yang aku bawa bersama cuba meneka giliran kakak mereka  turun dari bas..."Una rasa lepas ni kakak yang turun"...tengok-tengok orang lain yang turun...kami pun ketawa...lepas tu abang dia pulak yang teka "Abang rasa lepas ni kakak turun"..tiba-tiba orang lain yang turun kami pun ketawa...Lepas tu aku pulak teka "Ayah rasa lepas ni mesti kakak..tak percaya tengok le"...kata aku dengan bersungguh-sungguh...tengok tengok perempuan India tua yang turun  dengan terhuyung-hayang turun bas....Apa lagi jenuh le aku dan anak-anak ketawa....kwah...kwah...kwah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...