Nuffnang

Pengikut

Khamis, 4 Ogos 2011

Rindunya Ramadhan

Hari ni dah masuk hari keempat kita berpuasa. Apa yang amat menggembirakan hati apabila melihat anak-anak begitu kuat semangatnya berpuasa. Tahun lepas sampai waktu tengah hari dah ada yang melepek. Tapi tahun ni kesemua anak-anak aku amat kuat semangatnya. Syukur Alhamdulillah.



Mengharungi Ramadhan bermaksud seperti kita mandi. Bukan mandi dalam bentuk fizikal tetapi mandi spiritual, roh dan jiwa. Segala yang dilakukan adalah untuk penyucian jiwa yang dah lama tidak dicuci dengan air Ramadhan yang amat suci lagi menyucikan. Itulah sebabnya mengapa bagi mereka yang kuat ketakwaannya kepada Rabbull Jalil maka Ramadhan sentiasa dinanti dan dirindui.


Ramadhan adalah anugerah hebat daripada pemilik jagatraya untuk hambanya di muka bumi. Segalanya bertasbih dan bertawaf menurut aturannya. Bulan mengelilingi buni. Bumi mengililingi matahari. Matahari mengelilingi inti cakerawala persis seperti hamba-hamba Allah yang bertawaf di kaabah.


Begitu juga dengan elektron yang mengelilingi atom yang terdapat di seluruh kehidupan di muka bumi dan begitu juga seperti DNA yang sentiasa bertawaf dan bertasbih kepada Rabbul Jalil. Segala-galanya bertawaf dengan penuh berdisiplin dan mengorbit mengikut aturan yang telah ditetapkan. Bulan ini juga merupakan bulan nuzulul Quran yang menjadi mukjizat terbesar Nabi Muhammad. Mukjizat itu terus disingkap satu persatu sehingga kini.


10 Malam terakhir dianugerahkan pula lalilatul Qadar. Segalanya adalah untuk maknusia bagi mengagungkan pemilik jagatraya yang maha luas. Asma-asma tuhan menjadi sumber kekuatan manusia agar terus membesar dan mengagungkan keganungan Al Fatah.... Wallah hu alam....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...