Nuffnang

Pengikut

Selasa, 16 Ogos 2011

Murtabak Bulat



Hari ni dah masuk 16 hari umat Islam berpuasa. Sekejap sangat masa berlalu... Esok dah cuti Nuzul Quran...Namun kehangatan Ramadhan masih terasa bahangnya. Bibit-bibit Aidil Fitri juga sudah mula terasa. Duit baru di bank sudah boleh mula didapati pada hari ini.


Namun ingatan Ramadhan zaman kanak-kanank dan zaman belajar merupakan kenangan terindah yang terus menerus di kenang sehingga akhir hayat. Antara kuih yang aku gemari semasa zaman belajar ialah kuih kepit hidung. Sehingga ke hari ini aku tak jumpa lagi kuih tersebut di tempat lain kecuali di Bangi je..


Kuihnya beraneka warna iaitu warna merah, hijau, kuning , oren dan sebagainya...berbentuk bulat kecil-kecil dan amat liun teksturnya. Di bahagian luarnya ada kelapa parut... Rasanya memang Marvelous... Tempat aku memang tak de kuih ni... Mungkin di belah pantai timur atau selatan thai ada kuih ni...


Semasa zaman kecil aku cukup teruja dengan kuih putri mandi dan badak berendam... Arwah opah aku memang expert buat kuih ni.... aku pun jadi terminat dengan kuih ni.. Apabila opah aku dah tak de memang terkenang-kenang jugek aku kuih ni... Untuk melepaskan rindu apabila jumpa kuih ni kat Bazaar Ramadhan aku pun tidak melepaskan peluang untuk membelinya.


Kini aku sangat teruja dengan Puding Karamel dan martabak bulat yang hanya dijual di Bazaar Ramadhan Medan Gopeng Ipoh... Setiap kali ke sana aku pasti akan membeli puding karamel dan martabak bulat. Murtabak bulat ni rasanya amat klasik seperti murtabak zaman dahulu. Kadang-kadang memang aku beli lebih dan aku bekukan dalam peti ais.


Apabila hendak makan martabak tersebut maka aku cuma perlu panaskan sahaja. Satu lagi menu wajib setiap kali ke Bazarr Ramadhan medan gopeng ialah kueh Teow kerang yang di goreng oleh sorang brother ni... Tak pernah miss setiap tahun mesti aku akan ke sini untuk membeli kueh Teow kerang yang sangat lazat.


Satu lagi makanan yang aku suka beli ialah rendang tok Mak Nik... Rendang ni sebagai pembuka selera semasa bersahur.... Kadang-kadang sehingga sekilo aku membelinya. Memang aku suka sangat ke Bazarr Ramadhan di medan gopeng ni....Banyak sangat juadah yang sedap-sedap...hmmmmmm Syoknya Bazarr Ramadhan medan Gopeng Ipoh......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...