Nuffnang

Pengikut

Jumaat, 12 Ogos 2011

Allah hu Akbar pukul 11.00 pagi.....



Apabila mendengar azan yang mendayu-dayu dari masjid dan surau tempat tinggal aku memang syahdu dan sayu. Dalam keadaan diam dapatlah kita merasa bertapa menusuk sehingga ke dalam jiwa yang terdalam apabila setiap kali azan dilaungkan.

Antara sebab seseorang itu susah untuk mengucap ketika sakratul maut ialah apabila tidak menghormati azan atau berkata-kata ketika azan sedang berkumandang. Azan ni nampak je macam simple tetapi apabila kita hayati dan halusi maknanya dengan mendalam , maka akan timbul suatu rasa kesyahduan dan rasa yang teramat sangat dalam jiwa untuk bertemu Rabbul Jalil.


Namun ada satu kisah ketika aku zaman kecik-kecik yang masih aku ingat hingga kini. Peristiwanya ialah apabila ada pakcik di tempat aku azan sebelum waktunya. Seperti biasa ayah aku akan bersiap untuk ke mesjid setiap kali masuk waktu solat. Tetapi pada satu hari yang syhadu dan tenang tiba-tiba berkumandang azan tepat pukul 12.00 tengahn hari. Ayah aku yang tidak melihat jam tergopoh-gapah bersiap nak ke masjid.


Namun apabila emak aku menegur dengan mengatakan jam baru menunjukkan pukul 12.00 tengah hari... kami sekeluarga pun berasa amat gelihati dan apabila azan habis berkumandang maka tehambur jugek ketawa memandangkan yang melaungkan azan tersebut ialah jiran yang amat aku kenali. Eamak aku sempat berkata "Ape he Usop ni.. muang tebiat ke.. pukul 12.00 dah azan"


Aku dapat bayangkan mukanya yang bersungguh melaungkan azan pada pukul 12.00 tengah hari. Aku ingatkan mungkin itulah kejadian terakhir azan sebelum waktunya. Rupanya, tidak berapa lama selepas itu berlaku lagi sekali kejadian yang sama. Yang bestnya kali ini azan dilaungkan pada pukul 11.00 pagi... Lagi ganas... dan yang lebih menggelikan hati aku apabila yang melalungkan azan tersebut ialah orang yang amat akau kenali iaitu ayah aku sendiri.


Selepas menyedari kesilapannya ayah aku bergegas pulang ke rumah.... mula-mua aku tahan jugek gelak aku... tetapi semakin lama semakin tak tahan ... Ahirnya tergelak jugek aku..... Setiap kali mendengar azan pasti aku ingat peristiwa ini... Rasanya selaps itu Ayah aku tak peronah azan dah... mungkin dia fobia.... he he he he....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...