Nuffnang

Pengikut

Ahad, 1 Mei 2011

Lampu Kabaid



Hari ni hari cuti yang cukup mendamaikan bagi aku.... pagi-pagi aku dah ngikut orang rumah ke pekan ahad di Sungkai. Setibanya di pekan Ahad macam biasa bawak anak-anak makan nasi lemak Sahriff Lobo sementara orang rumah meli ikan dan sayor untuk bekalan seminggu. Aku macam biasa makan capati lembut Kak Ju... huh nalerke...


Orang hari ni memang rame bebenor. Sampe tak de tempat duduk di kedai Shariff Lobo. Namun aku tak buleh jugek lama di Pekan Ahad ni sebab jiran aku ada mengadakan kenuri kawin. Balik dari Pekan Ahad terus je ke Rumah Jiran kenuri. Orang dah rame.. kompang pun dah berbunyi. Aku terus je ke agenda makan nasi minyak... Sedap jugek nasi minyak ni makan dengan ulam-ulaman sambil nengor Pak Cik Piton mengenang zaman awalnya duduk di Felda.


"Ri kamu ingat tak lagi zaman paip ayor kongsi empat lima orang?" "Apa pulak tak ingat jawab aku.". Sambil fikiran melayang ke zaman itu. Jarak rumah aku dengan paip ayor kira-kira 100 meter. Maknanya untukmendapatkan ayor ayah aku terpaksa sambung getah panjang. Apabila nak guna ayor terpaksa menapak jauh ke paip air kemudian sumbatkan hujung getah ke kepala paip.


Maka ayor pun di takung le dalam besen atau lain-lain bekas. Yang tak syoknya tu kadang-kadang belum habis nakung ayor dah ada yang nyabut paip tersebut. Terpaksa le menapak balik ke paip ayor untuk nengok sapa yang mencabutnya.


Kadang-kadang tengah mandi ayor tak de...memang panas hati..sape pulak mencabutnya. Jalan raya pulak memang tak de masa tu. Semuanya jalan batu crasher run.... Elektirk pun belum ada lagi... ada yang guna pelita minyak gas ..ada yang guna pelita ayam....lampu kabaid...Namun rumah aku agak canggih sikit sebab guna lampu gasoline.


Apabila Nak masuk waktu senja ayah aku mula le ngepam lampu gasoline. Goyang lebih sikit lambu gasolin jadi rapuh dan pecah. Terpaksa le ganti baru lampunya. Lampunya macam benang-benang halus yang ditenun cantik. Apabila nak menutup lampu maka angin yang dipam tadi perlu dikeluarkan . Maka berbunyi le seeeeeeeeeee... lampu pun akan padam.


Setelah itu yang didengari hanyalah bunyi cengkerik dan unggas malam sebagai peneman sebelum mata terlelap. Indahnya kenangan itu... tak dapat nak dibayangkan. Pak Cik Piton berjaya mengembalikan nostalgia zaman silam aku yang penuh dengan pelbagai rasa, warna yang bercampur-campur antara suka dan duka.....Sempat juga sembang dengan Deris... Katanya dia stop dulu jamming menjamming ni nak tumpukan pada kerjaya... Keep it up Bro...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...