Nuffnang

Pengikut

Rabu, 11 Mei 2011

Alahai Ustaz Kazim....

Aku bertanya kepada anak Perempuan No. 3 aku. "Una mengapa Una selalu cakap sorang-sorang, kadang-kadang senyum, berlakon sorang-sorang". "Heh ayah ni mana ada Una macam tu?". Sambil menafikan apa yang aku saksikan setiap hari dari celahan pintu biliknya. Memang agak lucu apabila dia bercakap sorang-sorang , menyanyi sorang-sorang dan kadang-kadang berlakon sorang-sorang.

Kadang-kadang tersenyum aku sorang-sorang melihatkan telatah anak aku yang nombor 3 ni. Aku pula dah mula jatuh cinta dengan ceramah-ceramah yang disampaikan Ustaz Kazim. Setiap kali ke pekan minggu pasti akan membeli 2-3 keping CD ceramah Ustaz Kazim.

Seronok benor nengor ceramahnya yang kelakar gila. Banyak juga aku ambil idea-ideanya untuk aku masuk dalam bahan seminar aku. Tu yang kadang-kadang sambil mandi pun terikut-terikut bercakap sensorang macam Ustaz Kazim. Kadang-kadang terkeluar juga gaya percakapan Datuk Yusuf Haslam.

Hari ini sedang aku mandi aku mengajuk perkataan yang dicapkan oleh Ustaz Kazim antaranya "Ostazah....." "Ciiiikgu..." . Rupanya-rupanya apa yang aku cakap anak perempuan nombor 3 aku curi-curi dengar. Apalagi dia pun memulangkan paku buah kerasnya "Oh ayah cakap Una cakap sorang-sorang ye". "Tu yang ayah cakap-cakap sorang-sorang tu tak pe". Alamak terdiam aku seketika....Sambil aku tersenyum memikirkan apa yang diperkatakannya.... Alahai Una....

4 ulasan:

  1. Salam..tu belum dengar dia cakap patani lagi (Dialek orang2 Batu Kurau). sebab tu ayat2 dia agak pelik sikit seperti ostazah,ostaz,sokan, etc...hehehe

    BalasPadam
  2. he he betul le hafiz... orang rumah saya pun orang batu kurau...memang superb ceramah Ustaz Kazim... santai, menarik dan bermakna

    BalasPadam
  3. owh..orang rumah satu kampung dengan saya la..hehehe

    BalasPadam

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...