Nuffnang

Pengikut

Selasa, 14 September 2010

Potong-potong


Perubahan kecil membawa makna besar 8


Aku tidak pasti sama ada pemerhatian aku ini menepati standard lain-lain kajian tentang perilaku manusia. Namun daripada pemerhatian aku terhadap respondan, hampir 90% peratusnya tepat. Tentu anda tertanya-tanya apa kajiannya?.... Sebenarnya dah lama aku memerhatikan perkara ini. Dalam hati tertanya-tanya mungkin ada kaitan di antara subjek kajian dengan tingkah laku atau perilaku manusia.


Setiap kali berkunjung ke rumah saudara-mara atau sahabat handai aku cukup suka memerhatikan cara potongan lemang. Ada lemang yang dipotong dalam saiz kecil, sederhana dan besar. Ada juga yang memotong lemang dalam saiz yang bercampur antara kecil dan besar.


Sebenarnya cara potongan lemang amat berkait rapat dengan perilaku manusia. Potongan lemang bersaiz kecil dan agak nipis melambangkan seorang yang berhati-hati dalam mengambil tindakan, berjimat-cermat, hidupnya sentiasa ada perancangan yang teliti dan rapi namun ada sedikit sifat kedekut.


Bagi yang potongan lemangnya bersaiz besar melambangkan seorang yang tidak berhati-hati dalam melakukan kerjanya, kerjanya hendak cepat siap, hidupnya agak kurang teratur namun kaya dengan sifat pemberi dan pemurah.


Bagi yang potongan lemangnya bercampur-campur saiznya, ia melambangkan mereka yang mempunyai campuran karektor antara mereka yang memotong lemang dalam saiz kecil dan besar. Namun bagi mereka yang menjalankan perniagaan menjual lemang corak potongan lemang ini tidak boleh menjadi asas kepada karektor mereka.


Sekadar memerhati......



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...