Nuffnang

Pengikut

Rabu, 1 September 2010

Perubahan kecil membawa makna besar 2: Padlock


Menjelang hari raya yang bakal tiba ramai perantau sudah berkira-kira untuk pulang ke kampung. Kemeriahan raya suadah terbayang di ruang mata. Orang-orang tersayang, juadah buatan tangan ibu dan suasana riuh rendah akan sentiasa bermain di minda.


Namun aspek keselamatan rumah perlu diutamakan. Dalam sibuk kita meraikan hari lebaran ada pula segelintir manusia bermaharajalela dan mengambil kesempatan untuk melakukan jenayah pecah rumah. Sebenarnya kebanyakan jenayah pecah rumah berpunca daripada sikap tuan rumah yang tidak menutup sepenuhnya ruang dan peluang serta benteng pertama pertahanan kita kepada tukang pecah rumah.


Umpamnaya ramai daripada kita tidak sedar atau tidak tahu atau tidak mengambil berat tentang jenis padlock yang digunakan. Umpamanya penggunaan padlock di atas sangat menbantu tukang pecah rumah untuk memecah rumah anda tidak sampai dalam masa 30 saat. Padlock seperti gambar di atas meninggalkan ruang yang besar antara padlock dan telinga ensel apabila di kunci.



Tukang pecah rumah yang profesional hanya perlu memasukkan muncung skrewdirver ke dalam ruang padlock tersebut dan memusingkan skrewdriver tersebut sehingga mampu mematahkan telinga ensel dalam masa yang sangat singkat. Inilah apa yang diberitahu oleh pakar analisis jenayah Kamal afendi dalam rancangan dialog di tv1 tadi.

Dengan hanya melakukan sedikit perubahan terhadap jenis padlock yang digunakan anda dapat mengurangkan risiko rumah anda di pecah masuk sehingga 70%. Penggunaan padlock yang betul ialah menggunakan padlock berseluar panjang seperti gambar di atas atau padlock yang tidak meninggalkan apa-apa ruang di antara ensel dan telinga ensel seperti gambara di bawah. Ini akan menyebabakan tukang pecah rumah tidak dapat memasukkan sebarang objek keras seperti skrewdriver untuk mematahkan telinga ensel. Sekali lagi perubahan kecil membawa makna yang besar.....Hanya dengan penggunaan padlock yang tidak memberi ruang anda dapat menyelamatkan harta benda anda yang sangat bernilai atau personal item yang sangat anda sayang...

2 ulasan:

  1. rumah aku dah dua kali kena, anjang.

    BalasPadam
  2. banyak rumah jiran yang dah kena pecah. Setakat syukur pada allah tak pernah berlaku kejadian pecah rumah ke atas rumah aku.....

    BalasPadam

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...