Nuffnang

Pengikut

Selasa, 14 Ogos 2012

Gerak dan Asakan : Datuk Hasbullah Awang

Sukan Olimpik telah melabuhkan tirainya...aku tak dapat mengikuti sepenuhnya sukan olimpik memandangkan banyak keroje lain yang terpaksa diselesaikan....Apa pun aku tertarik dengan cara pengulas mengulas sukan tersebut...Ada yang nampak begitu mahir dalam sesuatu sukan yang diulasnya....namun ada jugek yang nampak tak berapa mahir dalam apa yag diulasnya...

Seperti biasa ulasan Datuk Hasbulah Awang begitu menangkap deria dengar memandangkan suara ini kerap kali menjadi pilihan untuk mengulas pelbagai jenis sukan di negara kita.... Namun ada 2 perkataan yang sering digunakan oleh Datuk Hasbullah Awang semasa menjadi pengacara sukan...Aku mula perasan perkatan tersebut kerap digunakan semasa beliau mengulas Le Tour De Langkawi beberapa tahun sudah sehinggalah edisi yang terbaru.

Perkataannya ialah ASAKAN dan GERAK.... antara contoh ayatnya ialah "Pasukan Malaysia mula melakukan gerak-gerak dan asakan......". Aku ingatkan perkataan tersebut cuma digunakan semasa mengulas sukan basikal...Rupanya semasa mengulas sukan marathon, lari trek dan beberapa acara lain perkataan ASAKAN dan GERAK juga digunakan...Setiap kali menyebut perkataan tersebut aku akan tersenyum.... Apa pun ulasan Datuk Hasbullah Awang ada jiwa dan ada rasa yang membuatkan penonton terus melakat di kaca TV.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...