Nuffnang

Pengikut

Khamis, 29 Disember 2011

Jalan Runtuh

Alam persekolahan merupakan alam yang penuh dengan warna-warni. Ada perkara yang seronok untuk dikenang namun ada juga perkara yang tidak mahu kita kenangkan. Antara perkara-perkara yang masih jelas diingatan ialah kisah-kisah lucu, sedih dan luarbiasa.



Sebenarnya ada bermacam-macam kisah lucu yang kalau dikenangkan pada hari ini pasti akan disambut dengan gelak ketawa. Inilah yang berlaku setiap kali ada perjumpaan atau Reunion dengan teman-teman lama.


Seperti biasa di sekolah kita mesti mempunyai cikgu yang kita suka dan tak suka...Banyak faktor yang menyebabkan kita suka dan tak suka dengan seseorang guru itu. Bagi aku, aku amat suka dengan cikgu yang jelas pengajarannya, banyak info dan dapat memberi rangsangan motivasi.


Umpamanya seorang Cikgu Inggeris semasa sekolah menengah . Namanya Dorothy Ng....Cara dia mengajar memang best jelas, faham dan ini mencetuskan motivasi yang tiggi untuk aku belajar lebih tekun subjek Bahasa Inggeris. Selepas dia berpindah subjek BI aku terus merudum.


Namun nak jumpa Cikgu yang macam tu amat payah... Ada seorang lagi cikgu yang aku suka namun namanya aku dah tak ingat... Dia ni cikgu sementara yang mengajar seketika di kelas Pengajian aku.....Cara dia bercakap dan cara dia mengajar memang best... Walaupun dia cikgu sementara namun cara dia mengajar mengalahkan Cikgu yang dah lama terlatih.


Lontaran ideanya menampakkan dia seorang yang mempunyai maklumat yang banyak dan kaya dengan ilmu. Caranya ini yang merangsang aku hingga kini untuk cuba mengikut jejak langkahnya menjadi Cikgu yang terbaik dalam PnP. Terima kasih kepada Cikgu yang aku tak ingat namannya kerana kaedahnya masih aku guna hingga kini untuk mengajar anak-anak murid aku pula.


Namun di sebalik Cikgu yang bagus terdapat juga cikgu yang amat boring PnP nya. Ada seorang Cikgu ni memang amat boring PnP nya... aku rasa boleh dikira berapa kali aku masuk ke kelasnya.... Satu benda pun yang dia ajar aku tak dapat.... Kalau dia mengajar terasa lama benar masanya... Dah le jarang tak masuk kelas... masanya sharp on time....Masa PnP nya selalunya sebelum rehat...


Biasanya sebelum rehat tempat duduk pelajar lelaki akan kosong....lepas rehat baru la ada orang....Berada di kelasnya mata ibarat di gantung batu.....Anatara peristiwa yang aku ingat apabila nampak kelibatnya dari jauh maka ada sahabat yang berdoa "Tolong le runtuhkan jalan akan dilalui oleh Cikgu tersebut supaya tak boleh masuk kelas"....anda boleh bayangkanlah betapa borinnya kelas tersebut...


Kepada Cikgu-cikgu dan termasuk diri aku koreksilah cara PnP kita.......Jangan syok sendiri... pelajari ilmu baru.... pelbagaikan cara penyampaian....Perkara utama yang perlu dilakukan ialah wujudkan suasana yang ceria dahulu.....selepas itu apa juga jenis ilmu senang nak dislurkan kepada anak murid....Peace Yo....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...