Nuffnang

Pengikut

Khamis, 11 April 2013

Sambal Terbang Siuttttttt

Aku bukan sahaja menyelongkar gelagat kelas hujung yang ada di sekolah aku sahaja. Kadang-kadang aku mengutip juga pengalaman-pegalaman cikgu di kelas hujung yang mengajar di sekolah lain. Memang budak-budak kelas hujung perangai deme ni  pada tahap super duper aktif. Kalau tak sabar memang dah lama jadi lauk budak-budak ni.
 
Tambahan pula kalau kelas tersebut gabungan satu malaysia....Memang pening cikgu yang masuk kat kelas tersebut. Tak kurang juga ramai Cikgu yang mengalami gangguan perasaan dan tahap stress pada tahap tinggi. Pengalaman aku suatu ketika dulu untuk mengendalikan pelajar Melayu, Asli dan India agak mudah sedikit berbanding pelajar Cina.
 
Masalah pelajar cina ni cakap melayu pun deme tak paham. Kadang-kadang Cikgu yang masuk kelas macam tunggul kayu dibuat deme. Inilah yang berlaku kepada seorang rakan guru di sekolah jiran. Kejadian ni berlaku sewaktu lepas rehat. Di sekolah antara makanan yang menjadi pilihan pelajar ialah nasi lemak bungkus yang dibeli diluar. Kadang-kadang memang ada murid-murid yang tukang supply yang menjual di sekolah.
 
Seoarang pelajar Cina berbadan  besar memang suka makan nasi lemak. Namun beliau hanya makan nasi lemak sahaja. Sambal akan dibungkus semula setelah nasi tersebut habis. Entah macam mana bungkusan tersebut di bawanya masuk ke kelas. Masa tu rehat dah habis Cikgu pun dah masuk kelas, Deme ni bukan peduli ada cikgu ke idak. Ikut suka deme je...memang cikgu jadi tunggul.
 
Dengan selambanya bungkusan nasi lemak kosong yang dimakannya tadi dilemparnya ke arah kipas yang ligat berpusing. Cer kome bayangkan  apa yang berlaku selepas itu.  Maka bertaburlah sambal-sambul itu ke baju kawan-kawannya.... Dengan megah dia ketawa sedangkan Cikgu ada kat depan...Cikgu marah dia buat tak tau je macam tak de salah.....aku yang dengor cerita ni nak ketawa pun ada nak marah pun ada.
 
Namun begitulah ragam pelajar-pelajar kelas hujung....... 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...